niedziela, 28 grudnia 2014

Niedziela z Żoną Farmera - zrozumieć siatkę...

Uszyłam pierwsze bloki Farmer's Wife.

16 Calico Puzzle/ Kretonowa zagadka





I pomyślałam, ze to dobra okazja do rozpoczęcia nowej powieści w odcinkach - o szyciu patchworków tym razem. Będę opisywać w jaki sposób radzę sobie ze składaniem małych (około 15 cm x 15 cm) bloków z kawałeczków, których czasem jest kilka, a czasem kilkadziesiąt.
Jak wspominałam, tak długo, jak to będzie możliwe, będę szyła bez szablonów.

Rozpoczęłam od bloków, które mają prostą konstrukcję, tak zwanych dziewięciołatek (nine-patch).
Dziewięciołatki to bloki oparte na siatce 3 x 3. "Pusta" dziewięciołatka wygląda tak:



Może mieć dowolny rozmiar - byle zarówno szerokość, jak i wysokość ładnie dzieliła się się na trzy. Wtedy można łatwo wykroić części składowe, bo łatwo policzyć, jaki mają mieć rozmiar przed zszyciem. Jeżeli cały blok ma mieć po wszyciu w patchwork  rozmiar 6 cali x 6 cali, to każdy malutki kwadracik ma mieć po zszyciu 2 cale x 2 cale.

Dziewięciołatka może mieć w swoim składzie nie tylko kwadraciki, ale też inne "kwadratopodobne" figury, tak, jak na przykład blok  nr 16 Calico Puzzle (Kretonowa zagadka).


 W narożnikach są kwadraty uszyte z dwóch trójkątów (te stwory nazywają się half square triangles units, w skrócie HST's).


 A jaki rozmiar powinien mieć cały blok przed wszyciem (surowy)? Jeżeli konsekwentnie używam przy zszywaniu zapasów 1/4 cala, to powinnam dodać z każdej strony tyle właśnie zapasu, czyli surowy blok powinien mieć 6,5 cala x 6,5 cala. A surowy malutki kwadracik powinien mieć 2,5 cala x 2,5 cala. Ot, i cała filozofia dziewięciołatki. Spójrz na rysunek - odcięłam górny rząd, pocięłam na kawałeczki i dorysowałam zapasy szwów.






Do  uszycia Calico Puzzle potrzebuję - jak widać na zdjęciu u góry posta - 4 kwadraciki ciemne, 1 kwadracik jasny i 4 HST.

Wszystkie "składniki" mają mieć 2,5" x 2,5" na surowo. Jak wyciąć kwadraty o tych rozmiarach wiecie zapewne.

Pokażę więc tylko, jak uszyć w prosty sposób dwa jednakowe HST za jednym zamachem, używając tylko linijki calowej.

Krok 1: wycinamy dwa kwadraty 3" x 3" , jeden ciemny, drugi jasny.
Krok 2: na jaśniejszym kwadracie z lewej strony rysujemy przekątną

Zwróć uwagę, że używam linijki trójkątnej (Olfa). Dzięki temu mam pewność, że dokładnie zaznaczam przekątną, bo pilnuję też kąta prostego w lewym dolnym rogu kwadracika

Krok 3: Z obu stron przekątnej rysuję linie w odległości 1/4" od przekątnej - po tych liniach będę zszywać.


Krok 4: Oba kwadraty składam równiutko prawymi stronami do siebie. Przeszywam po narysowanych liniach - na rysunku wyżej są to linie  przerywane.

Krok 5: Przecinam kwadrat wzdłuż przekątnej...


...i otrzymuję dwa jednakowe HST .



Jeszcze tylko kontrola jakości i  wielkości...


...kwadratową (z podziałką calową) linijką Olfy - i gotowe.

Gdy już przygotujemy sobie odpowiednią ilość kwadracików i HST - sów w odpowiednich kolorach, możemy je zszywać: najpierw 3 w każdym rzędzie, a później rzędy w całą dziewięciołatkę.

Tym sposobem w jeden wieczór uszyłam Calico Puzzle i jeszcze

81 Snowball/Śnieżka
21 Contrary Wife/ Przekorna żona
Bloków z siatką dziewięciołatki jest w projekcie więcej - i wszystkie można uszyć bez szablonów.

A opis jak zszywać, żeby wszystkie szwy się "zeszły" zostawię na następny tydzień ;-)

Tymczasem pozdrawiam jeszcze świątecznie - i do zobaczenia w Nowym Roku, kochani :-)

15 komentarzy:

  1. Świetnie opisany tutorial i wydaje się to być całkiem proste, jak dla mnie. Gorzerj tylko z wyliczankami, jeslibynp. chcieć większy blok uszyć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proponuję polegać na zasadzie: podzielne przez 3. Zatem łatwo będzie powyższe zasady zaaplikować do bloku o wymiarze 9", 12", 15". Jednakże należy pamiętać że blok 6" ma tę szczególną właściwość że da się dobrze dzielić również na 2 i przyzwoicie na 4. Gorzej z blokiem 9". Kolejnym wygodnym rozmiarem jest 12". Dobrze się go dzieli przez 2", 3", 4" i 6".

      Usuń
    2. Czuję "pokrewną duszę" :-)
      Pozdrawiam z matematycznym uśmiechem!

      Usuń
  2. Twoje instruktarze brzmią zachęcająco, od pierwszego mam tydzień wolnego i chyba podumam trochę nad maszyną. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu - i podumać i poszyć w tydzień można sporo :-)

      Usuń
  3. Czekam z niecierpliwością. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czuję się szczególnie zmotywowana :-)
      Pozdrawiam, Małgosiu!

      Usuń
  4. Świetny wpis Wiesiu - dziękuję :D
    I cieszę się że otworzyłaś zabawę :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Masz dar przekazywania wiedzy ;-) och niech no wrócę do mojego Horizona :-D

    OdpowiedzUsuń
  6. Też już zaczęłam , chociaż szyję korzystając z PP to i tak bardzo mi pomogłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale masz tempo! Jeszcze nie rozpoczął się 2015 a Ty już 3 bloczki masz gotowe, a do tego tutorial. No no no - brawo! 2015 widzę zapowiada się pracowicie :)
    Pozdrawiam
    Kamila

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny tutorial, choć już wiele dziewięciołatek uszyłam , Twój sposób przekazywania wiedzy wiele mi rozjaśnił i będzie mi się jeszcze łatwiej szyło ( bo nie jestem umysłem matematycznym niestety a intuicyjnym zdecydowanie :) ) Dzięki Wiesiu i najlepszego w Nowym Roku! Oby nam się dobrze szyło FW !

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny post.Tempo to Ty masz ;) Oj będzie się działo.Pozdrawiam sedecznie;)

    OdpowiedzUsuń